در ستايش سادگی و مردمگرايی اين روزها وبلاگ ام را خواب می بينم! يعنی خواب می بينم که بايد چه بنويسم و چگونه وارد بحث معينی شوم. مدتی است نمی نويسم يا کم می نويسم. ديشب دوستی می پرسيد چرا و گفتم که مساله ای يا مساله های به هم پيوسته ای ذهن ام را بسيار به خود مشغول کرده
کشوری آماده ظهور كوري اين قوم گيج و بد مست را انگارچارهاي نمانده، واژگان هم امروز به روسپي گري افتادهاند، اعتمادي بر هيچ كلامي از جنس عدالت و رحمت و فلان و فلان نيست. انگار به كليدهاي هرز ميمانند اين واژگان. برايم بگو، انبوه بچههاي خياباني از كجا ميجوشند؟ حاصل كدام همآغوشي در زير كدام سقف؟ كدام فرهنگ؟ كدام تمدن
معنای اين جمله چيست؟ کشتن مقدمه بيداری است؟ آيا اينهمه کشته ما را بيدارتر کرد؟ آيا نمی شد بدون اينهمه کشته بيدار و بيدارتر شد؟ آيا برای بيدارتر شدن چقدر کشته لازم بود چند سال جنگ لازم بود؟ آيا درد فرماندهان جنگ بيدارتر شدن ما بود؟ آيا کشته های هزار در هزار را طور ديگری هم می شود تعبير کرد؟ يا هر چه بود
نشانه ای از دوستی که از پس سالها باز می يابمش. عباس جعفری عاشق کوه و طبيعت است. فقط عاشق هم نيست واقعا بيشتر عمرش را در کوه گذرانده است. راهنمای بسياری از گروههای کوهنورد و صخره نورد است. و دوربينی هم دارد که از تصويرهای بکری که فقط در جهان کوه يافت می شود برای ما دامنه نشينان آسوده
When we became enemies The Persians had the misfortune to be the others, the enemies – in short, against whom the first European civilisation defined itself All western political theory is implicitly defined against the ghost of Persia – from condemnations of “tyrants” in the Atlantic republican tradition to Marx’s caricature of “oriental despotism”. In winning their nationhood, the Greeks
از سمرقند غافل نمی شوم و تا از سمرقند ننويسم ذهن و زبانم به موضوعی ديگر کشيده نمی شود. اينهمه اتفاق عجيب در اين ده دوازده روزه افتاده است. از کشته شدن مردمان در کاظمين تا کشته شدن آمريکايی ها در منطقه سياه پوست نشين و فقرزده نيواورلئان. تا جوابهای قانع نکننده دکتر سروش به انتقادها بر سر موضوع مهدويت.
Love’s PhilosophyI The fountains mingle with the riverAnd the rivers with the OceanThe winds of Heaven mix for everWith a sweet emotionNothing in the world is singleAll things by a law divineIn one spirit meet and mingleWhy not I with thine?- II See the mountains kiss high HeavenAnd the waves clasp one anotherNo sister-flower would be forgivenIf it disdained its
گنجی زنده می ماند تهران: خبرگزاري كار ايران- همسر اكبر گنجي گفت: با تمهيداتي كه قوه قضاييه اتخاذ كرده است و با صحبتهايي كه برخي مقامات اين قوه با گنجي داشتهاند، همسرم در حال همكاري با پزشكان معالج است. معصومه شفيعي در گفتوگو با خبرنگار “ايلنا”، ضمن اظهار اميدواري نسبت به شكستن اعتصاب غذا از سوي اكبر گنجي، گفت: با
برای دوستانم؛ از رنجی که می بريم گاهی فکر می کنم به آرامش رسيده ام گاهی مشکوک می شوم که اين آرامش است يا افسردگی است. در آستانه توفيق هايی که برای خود گمان می بريم بيشتر در خود آرامش می يابم آرامشی بودا-وار فارغ آسوده آهسته آرام وسيع لطيف سبک؛ آرامشی که در لبخند محو نقش- برجسته های هخامنشی
تخليه – تخريب – صلح عکسهایی که در مورد تخلیه غزه در رسانه های خبری امریکا این روزها می بینیم واقعاً دلخراشند. دل کندن از خانه هیچوقت آسان نیست و شارون این را به خوبی می داند. شارون، قصاب صبرا و شتیلا، می داند که رسانه های خبری چگونه در این رژیم ارائه فاقد حافظه تاریخی، اشغالگران اسرائیلی در غزه
دوره کاربرد خشونت در کردستان گذشته است ناآرامیهای گسترده در شهرهای سنندج، سقز، سردشت، اشنویه، بوکان، پاوه، مریوان، ایلام و… که برخلاف مهاباد، با برخوردهای خشونتبار نیروهای امنیتی و انتظامی و نظامی در حال سرکوبی است، افزون برآن که نمایش خشونتآمیزی از دولت جدید آفریده است، متضمن هزینههای غیرمتعارف سیاسی برای حاکمیت جمهوری اسلامی است که امروز بیش از هر
Iran Cannot Be Reformed from Within Wrong again. Iran can and will be reformed from within. Demographics make that course inevitable. Some 70 percent of Iran’s 70 million citizens are under the age of 30, and young Iranians are more reform-minded than older groups. That was made clear in a survey conducted by Iran’s Ministry of Culture and Islamic Guidance,
به افراط راه ندهيم از هر سو که هستبر ما چه گذشت: خوب سايتی که درش می نويسم را برانداز کردم. به نظر می آيد که وبلاگ باشه. پس حتما من هم بلاگر هستم، ولی هر چه به اين نامه ای که می گويند خطاب به ملت ايران نوشتم نگاه کردم يادم نيامد که کی و کجا نوشتم. يک عده آدم خوب
از مجموعه عکس های خبرگزاری فارس در ايرانيان. من برای مردمی که آنچه را می خواهند، بی واهمه و آشکار می گويند سخت احترام قائل ام. اين ميلاد نسل تازه ای است. صدايی تازه که بايد پيش از آنکه دير شود شنيد. آنها امروز اندک اند. اما فردا می تواند روز ديگری باشد. من برای آنها که به جای امضا
1 سالهای آغاز دهه 70 شمسی بود. روزی به دفتر مجله تازه تاسيسی رفته بودم که می خواست شماره نخست خود را منتشر کند. مجله ای بود برای فهرست کردن مجلات ديگر. مجلات آنقدر زياد شده بود که بايد يک راهنما می داشت. سردبيرش از من خواست برای مجله نامی پيشنهاد کنم. پيشترها کارهای ناقص و بی دنباله ای انجام شده بود.
برگرفته از محمد حيدری
بر اساس فهرست 500 وبلاگ داغ بلاگ رولينگ در اوت 2005 1. z8un.com — linked by 434 users 2. parastood.com — linked by 394 users 3. khorshidkhanoom.com — linked by 379 users 4. i.hoder.com — linked by 359 users 5. khabgard.com — linked by 353 users 6. zahra-hb.com — linked by 340 users 7. mithras.org — linked by 293 users 8. nooshi.ir — linked by
… و فيلترينگ در مقام امشی يک بلاگر: جدی جدی انگار فیل ترررر شدیم رفت پیکارش! عجب گندی زدهاند به این اینترنت ایرانی. نمیدانم دیگر اینجا را برای چه فیل تریدهاند! خداییش خیلی مسخره است! این همه سایت و وبلاگ معاند… به لطف آن چهلوپنج هزار تومنی که چند وقت پیش برای یک نرمافزار فیلترشکن پدرومادر دار سلفیدم متوجه فیلتر
درخواست ها برای آزادی گنجی اکنون جهانی شده است. گرچه از جهان هند و چين و ژاپن و روسيه و کشورهای عربی خبری نيست اما از همان جهان که ما در صد سال گذشته سخت به آن چشم داشته ايم از آن چشم زده ايم با آن دوستی کرده ايم يا به رقابت با آن پرداخته ايم، جهانی که بخش
گردهمايی ايرانيان و طرفداران حقوق بشر در استکهلم برای اکبر گنجی – ايران امروز
کليپ زيبايی از کاميار هوبخت روی صدای فرهاد و شعر شاملو: يه شب مهتاب پس نوشت:پيشنهادهايی برای چگونگی همراهی با اکبر گنجی
چه کار خوبی! مردم ما خانه گنجی را به شمع آذين کرده اند. همه هستند از زن و مرد و صاحبنام و گمنام و خردسال و بزرگسال. کاش من هم آنجا بودم. اما دور باشم يا نزديک در خانه من نيز شمع گنجی روشن است. … … روشن نگه داشتن شمع اميد اين کاری است که می توانيم کرد. یه شب
سه شنبه 9 اوت:بحران تيغی دولبه است: اگر تا چند روز پيش، بعضي افراد ميگفتند كه حكومت در پي حل مساله گنجي است، اما او خود يكدندگي ميكند، اينك به عيان ميبينند كه همه دوستان گنجي براي پايان دادن به اعتصاب او بسيج شدهاند، ولي اين طرف مقابل است كه نه فقط به موفقيت اين ابتكار علاقهاي نشان نميدهد، بلكه با هجوم
به خانه می رسم با انديشه ای پريشان و محزون. تمام روز به گنجی فکر کرده ام. اين روزها گنجی بخشی از ذهن و خاطره و خانواده و رفتار ما شده است. با او می ستيزيم و با او آشتی می کنيم. چه دعواها با هم کرده ايم چه خنده ها با هم داشته ايم. اما امشب ديگر به ستيز
در باره ناکامی محتوم اکبر گنجی ما برای اکبر گنجی دل می سوزانيم. برای او شعر می نويسيم. بسيجگری می کنيم. می خواهيم از زندان آزاد شود. می خواهيم سلامت خود را بازيابد. ما به اکبر گنجی زياد فکر می کنيم. اما به او گوش نمی کنيم. حرفهای او در ما تاثيری که او می خواهد ندارد. ما در بازی
رقصندگان هوشربا می خواهيد جايتان سمرقند است. باز نوبت به دوسالانه ترانه های شرق رسيد و من هوای سمرقند به سرم زده است. اين يکی را چهار سال پيش گرفته ام با کلی عکس ديگر از رقصندگان ديگر. بخشی از آن در ايرانيان درآمد: مثل نان سمرقندی. امسال جشنواره از 26 اوت شروع می شود. اگر دلتان می خواهد به
گهوارهی اسلام مدرن در کدام سرزمين قرار دارد؟ اين پرسش را دبير بخش فرهنگ و انديشهی روزنامهی آلماني «دي ولت»(Die Welt) طي گفتوگوی با «خووان گويتيسولو» (Juan Goytisolo)، يکی از سرشناسترين نويسندگان و متفکران معاصر اسپانيا در ميان گذاشته است. پاسخ او صريح و روشن است: «ايران، در درجهی اول ايران؛ بهدلايلی که خواهم گفت و از سوي ديگر اروپا.»
در دو سوی بحث از قهرمان که اميد و نيکان طرح می کنند من با درک نيازی که نيکان می گويد به شيوه نگاه اميد نزديک ترم. قهرمان به معنايی که نيکان می خواهد ديگر به وجود نخواهد آمد. اما من نوستالژی او را که شايد نوستالژی همه ما باشد درک می کنم: ما از دوره قهرمانان گذشته ايم و
اکبر گنجی: “آقای خامنه ای بايد برود” اکبر گنجی، روزنامه نگار زندانی که هم اکنون در اعتصاب غذا به سر می برد، خواستار برکناری آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، از قدرت شده است. آقای گنجی در نامه ای به آيت الله حسينعلی منتظری، از روحانيون بلند پايه ناراضی در ايران، که در روز جمعه (31/4/84) نوشته شده،
اين روزها ديده ام بعضی از دوستان از ناتوانی ايرانيان در ايجاد شبکه حرف می زنند. شبکه که می گويم منظورم تمام صورتهای انسانی گروه است از حزب تا حلقه وبلاگی. من هم فکر می کنم حقيقتی در اين ماجرا هست که ما را به سمت کار فردی می راند. بعضی از آنها را شماره می کنم: يک کار جمعی در ميان تقريبا
ماندايی ها يا صابئينيکی از شگفت ترين مذاهب ايرانی/بين النهرينی از آن مردم صابئی است. آنها که عطر تقدس باستانی آب را با خود دارند و نسب خويش را به يحيای پيامبر می رسانند. اين عکس بخشی از عکس زيبايی است که حسن سربخشيان در وبلاگ خود آورده و مجموعه ای از آنها را در اختيار خبرگزاری ميراث قرار داده
با ياد جوانی الهه که پرپر شد اما کريون زيباست. باهوش و تحصيلکرده است. فعال اجتماعی است. روحيه انتقادی دارد. قابل تحميق سياسی نيست. او همه چيزهای خوب و خواستنی و داشتنی را برای لذت بردن عميق از زندگی و رسيدن به قله انتظارات خود داراست. اما او به هيچکدام نمی رسد. زندگی اش در آغاز راه پايان می گيرد.